PMU-sensorn

PMU-sensorn är själva hjärtat i vårt system. Det är en högteknologisk sensor som mäter accelerationsmönster i tre dimensioner – i realtid. Datan den registrerar verifieras med hjälp av avancerade algoritmer, så att den kan tolkas och skapa lättförståelig information. Ju mer data som samlas in – och ju fler PMU:er som installeras runt om i världen – desto bättre blir analysen och desto effektivare blir systemet.

Patenterad teknik

PMU-sensorn patenterades 2016 i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Australien och USA. Sedan dess har den optimerats för serieproduktion och den första serien är levererad och installerad hos kunder i Sverige och Schweiz.

Sensorerna kommunicerar med molnet

Prestandaövervakningsenheten (PMU) är en realtidssensor som lätt kan monteras på till exempel en järnvägsboggi, det vill säga de hjulpar som bär upp vagnen. Varje PMU-sensor är utrustad med en GPS och två accelerometrar som mäter rörelser i tre dimensioner.

Sensorerna kommunicerar med molnet via internetanslutning. Sensorn går att fästa på en rad olika ställen på järnvägsvagnar och lokomotiv utan någon som helst åverkan på fordonen. Den kan sitta i olika positioner på en vagn eller en boggiram, eller monteras på en strömavtagare. I samtliga fall används rejält starka magneter.

PMU-sensor har både vanligt batteri och ett uppladdningsbart batteri kopplat till en solcell. Det vanliga batteriets livslängd är cirka sex års kontinuerlig drift. Den inbyggda solcellen och det uppladdningsbara batteriet gör exempelvis det möjligt att skicka och ta emot data betydligt oftare.

Fungerar även på fast infrastruktur

PMU-sensorerna kan också användas för att bevaka fast infrastruktur, till exempel järnvägsbroar. Genom att placera en sensor på en bro, vet man i realtid när ett tåg närmar sig eftersom det tåget också har en PMU. Det gör det möjligt att fånga upp interaktionen mellan brokonstruktionen och tåget.

PMU-sensorn utvecklas hela tiden

Algoritmer måste hela tiden utvecklas. Railway Metrics and Dynamics har ett eget Machine Learning Lab i Stockholm för löpande utveckling av algoritmer, AI-modeller och mjukvara. Här finns all den hårdvara som krävs för att utveckla plattformen på bästa sätt, servrar för datalagring och beräkning, en komplett verkstad för att skapa och montera verktyg och utrustning för att samla in data.

GPS – enkelt men effektivt

Alla PMU:er har  inbyggd GPS, så att man hela tiden vet var vagnar och lok befinner sig. Vid exempelvis terminaler är det viktigt att veta exakt var och på vilket spår en vagn befinner sig.

Now we will have full control over our entire fleet – from Trelleborg to Sundsvall. We will know exactly where our wagons are and if any wagon needs to be shunted out for maintenance.

Jan G. Forslund

CEO, VÄTE Rail.

Need more information?

Jan Lindqvist

CEO, Railway Metrics & Dynamics

+46 705 87 76 26
jan.lindqvist@railwaymetrics.com 

More news from RMD

TX Logistik Equips All Trains with Reversing Cameras

TX Logistik Equips All Trains with Reversing Cameras

TX Logistik, one of the largest freight railway companies in Europe, which belongs to Mercitalia Logistics (FS Italiane Group) is outfitting all trains in Sweden with reversing cameras from Railway Metrics and Dynamics (RMD) to enhance the safety and efficiency of its freight transports.

read more
RMD Announces Valuation of Patent Portfolio

RMD Announces Valuation of Patent Portfolio

RMD, through leading firm AWA Patent, has had its extensive patent portfolio valued at nearly 240 million SEK (20.71 million euros) for all published patents owned by the company. This valuation is based on a licensing model developed by AWA Patent.

read more